Den här kvinnan befinner sig i flera åldrar samtidigt. Hon är både flicka och äldre kvinna. Hennes kläder är vita. Håret är grått. Händerna ligger kupade i hennes knä och hon blundar. På fötterna sitter ett par silverskor och hennes klackarna är nerkörda i leran. På stubben där hon sitter i skogen vilar hon sig och samlar ny kraft. Hela utställningen har olika spår men återkommer hela tiden till nuet, stunden. Den här skulpturen ringar på sätt och vis in hela arbetet, det viktiga med att vara här och nu och att aldrig ge upp.
Uppvaktningen
Flickan är uppvaktad av katten som fångat en fågel. Själv är hon klädd för fest. Vi vet inte om hon blivit avbruten av katten mitt i festen eller om hon ens hann gå. Kanske är hon lättad över att slippa fest. Hon har fortfarande sin mask på. Masken är en Morettamask som användes i Venedig men har sitt ursprung i Frankrike. Masken användes av kvinnor och är gjord i svart sammet. Den hölls på plats genom att bäraren fick hålla fast den med en liten knapp i munnen. Avsikten var att hon inte skulle prata med främlingar. Jag är intresserad av klädhistoria. När jag var barn älskade jag krinoliner och vackra kläder. Jag såg med avund på romerna som bodde i grannskapet. De promenerade runt i vackra kläder i sammet och spetsar i guld. Intresset för kläder tar jag upp i konsten. Det är viktigt med frisyrer, accessoarer och kläder. Det berättar om gestaltens historia och identitet.
A MOMENT IN TIME
The vanity, it all connects
The hand and the vanity, where the paths align and time has stopped
Where the path parts
The perishable and eternity
The mortals and eternity
The perishable and infinity
The earthly and the time
The human and the clock
The perishable and the clock
The mortals and the clock
A moment in time
A second in time
A moment in timelessness
A second in eternity
A moment in eternity